Het Nieuws: een gebruiksaanwijzing

Door  |  0 reacties

Wat is nieuws? Alain de Botton vindt het een gewoonte die iets normaler en onschuldiger is gaan lijken dan goed voor ons is. Tijd voor Het Nieuws: een gebruiksaanwijzing om het allemaal wat ingewikkelder te maken.

Over wat nieuws is, lopen al jaren de meningen uiteen. Is het nieuws als F. met J. trouwt, P. zichzelf van het leven beneemt, een vliegtuig neerstort of duizenden mensen omkomen bij een bosbrand? De Botton laat die vraag (s)links liggen. Hij focust op bewustwording. Bij de lezer. Hij laat ons stilstaan bij de invloed die nieuwsberichten hebben.

Van Het Nieuws naar nieuwsgierig tot vernieuwend

Het nieuws, gebruiksaanwijzingHet boek kent een inleiding, daarna zes hoofdstukken van verschillende nieuwscategorieën als rampspoed, economie en consumptie en eindigt met een tot besluit.

Neem dat hoofdstuk consumptie. Hierin duikt De Botton onze psyche in en dat maakt nieuwsgierig. Volgens hem kunnen restaurants, reisjes en elektronische apparatuur heel goed begeerte opwekken, maar is het misleidend te suggereren dat het onze einddoelen zijn. Op de onderliggende triggers als lust, zelfvertrouwen en elegantie zou het onderzoek van de consumptiejournalistiek zich eigenlijk moeten richten. Vernieuwend en daardoor misschien ook irritant?

Van vernieuwend naar irritatie tot inzicht

De recensies van journalisten en schrijvers op Het Nieuws: een gebruiksaanwijzing zijn niet mals. Maar is die kritiek echt onterecht? Wij vinden dat dit boek namelijk tot nadenken aanspoort. Er is niets mis met het nieuws onder een vergrootglas te houden en als verandering goed is voor onze ontwikkeling, waarom zou het dan slecht zijn voor het nieuws? Al met al vinden wij dit boek een do. Het is geen pageturner, maar een heel toegankelijk hulpmiddel in duidelijke en heldere taal. En bovenal een boek dat aantoont dat er zoveel meer achter het nieuws zit.

Ook zo nieuwsgierig? Koop hier jouw exemplaar bij Bol.com >>

Reacties

Tanja (42) woont samen met Oskar en kat PLUK in Haarlem. Ze wordt blij van alle seizoenen, schrijven, wandelen en foto's maken. Social media vindt ze de beste uitvinding ever en wat dat over haar zegt, leert ze nu op de Open Universiteit bij de studie psychologie. Ze is een regenboogmaker in wording en leeft volgens de stelregel Don't grow up, it's a trap!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *